Z ZAKRESU METODYKI REALIZACJI ZAJĘĆ TRADYCYJNYCH

Wdrożenie metody odwróconej klasy (flipped classroom) stanowi rewolucję w sposobie prowadzenia zajęć dydaktycznych, zarówno z perspektywy Nauczyciela Akademickiego, jak i Studentów. Jednocześnie stanowi ono odpowiedź na potrzebę angażowania obu tych stron podczas zajęć, jak i czynienia zajęć bardziej praktycznymi i przydatnymi zawodowo. Co musi się zmienić w sposobie myślenia o dydaktyce, aby móc skutecznie wdrożyć metodę odwróconej klasy? Jakie wyzwania pojawią się przez Nauczycielami i Studentami? Jak przygotować materiały do zajęć i same zajęcia w tej formule? Jakie korzyści daje metoda odwróconej klasy? Odpowiedzi na te pytania omówimy w trakcie tego webinaru.

Forma szkolenia

online - MS Teams

Terminy

Wykłady prowadzone w tradycyjny sposób, opierające się wyłącznie na metodzie podawczej i długim monologu Nauczyciela Akademickiego są rozwiązaniem komfortowym, ale w dłuższej perspektywie czasowej nieskutecznym, a czasem wręcz prowadzącym do zniechęcenia. Warto się zatem zastanowić, w jakim kierunku powinna zmierzać przemiana tej formy zajęć. Jak uczynić wykład praktycznym i angażującym dla Studentów? Jak włączyć Studenta w przekazywanie wiedzy? Jak dobierać niestandardowe materiały dydaktyczne i urozmaicać wykład? Jak utrzymywać koncentrację Studentów i wzmacniać zapamiętywanie? Co podpowiadają nam media społecznościowe w zakresie unowocześniania wykładów? Nad odpowiedziami na te pytania pochylimy się wspólnie podczas webinaru. 

Forma szkolenia

online - MS Teams

Terminy

Obecni Studenci z pokolenia Z i przyszli Studenci reprezentujący pokolenie Alfa mają coraz większe problemy z koncentracją uwagi, łatwiej się nudzą, a jednocześnie coraz lepiej znają świat gier. Na drodze poszukiwania skutecznych sposobów pozytywnego motywowania i angażowania Studentów może przyjść z pomocą grywalizacja, zwłaszcza jeśli połączymy ją z elementami symulacji społecznej. W trakcie tego szkolenia zastanowimy się wspólnie, jak zaprojektować grę dla Studentów, o jakich założeniach pamiętać, jak dobrać temat gry i wpleść ją w tok zajęć, niezależnie od liczby spotkań ze Studentami. Porozmawiamy również o korzyściach i zagrożeniach, jakie są z nią związane, metodach weryfikacji postępów Studentów, a także o tym, jak przekonać, czasem początkowo sceptycznych, Studentów do udziału w grze. Jeśli bowiem można spowodować, że Studenci będą odczuwali większą motywację do udziału w zajęciach i rywalizowali o podnoszenie poziomu swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, warto podjąć próbę wdrażania grywalizacji.

Forma szkolenia

stacjonarna

Limit miejsc

12 osób

Miejsce szkolenia

Rektorat II
ul. Uniwersytecka 3
pok. 410 (IV piętro)

Terminy

Zarówno dla Nauczycieli Akademickich, którzy do tej pory prowadzili zajęcia z wykorzystaniem metod podawczych, jak i dla Studentów, którzy w trakcie zajęć przyjmowali dotąd postawę bierną, przejście do zajęć aktywnych stanowi ogromne wyzwanie i wymaga całkowitej zmiany sposobu myślenia. Jak zatem zrobić pierwszy krok w tym kierunku? Warto sięgnąć po różne metody prowadzenia dyskusji ze Studentami. W trakcie szkolenia porozmawiamy o założeniach i prowadzeniu dyskusji panelowej, metody twoje – moje argumenty, debacie oxfordzkiej, metodzie prezentowania różnych punktów widzenia oraz metodzie Metaplan. Zastanowimy się również nad tym, jak dostosować te metody dyskusji do formatu zajęć tradycyjnych oraz liczebności grupy, a także jak zmotywować Studentów do wypowiedzi na forum całej grupy. Jeśli zatem poszukujecie Państwo sposobów uatrakcyjnienia zajęć i aktywizacji biernych dotąd Studentów, zapraszamy do udziału w szkoleniu – porozmawiajmy o kreatywnym dyskutowaniu, a także spróbujmy, która metoda będzie dla Państwa najbardziej przydatna. 

Forma szkolenia

stacjonarna

Limit miejsc

12 osób

Miejsce szkolenia

Rektorat II
ul. Uniwersytecka 3
pok. 410 (IV piętro)

Terminy

Ocenianie Studentów może przybierać formę sumatywną (końcową), obowiązkową i stanowiącą jedynie ogólną informację o poziomie osiągniętych efektów uczenia się albo formatywną (kształtującą), która pozwala prowadzić Studenta przez proces osiągania tych efektów. W jaki sposób ocena formatywna wspiera Studenta, ale również Nauczyciela Akademickiego? Jak w bezpiecznej atmosferze zdiagnozować, co Student już wie i potrafi, a także zrozumieć, dlaczego podjął określone działania i dzięki temu rzeczywiście wpływać na jego rozwój? Jak zbierać takie informacje od Studenta? Na te i inne pytania dotyczące oceniania w sposób formatywny poszukamy odpowiedzi w trakcie tego webinaru.

Forma szkolenia

online - MS Teams

Terminy

W ogromie informacji, jakie docierają do nas na co dzień i jakie musimy zapamiętać naturalnym jest poszukiwanie sposobów wspomagania zapamiętywania. Z pomocą przychodzi myślenie wizualne, które łączy w sobie odpowiednie kompozycje tekstu i obrazu z wykorzystaniem m.in. pól tekstowych, punktorów i separatorów, kodów kolorystycznych, postaci i prostych ikonek, które wspomagają zapamiętywanie przez skojarzenia. Celem szkolenia jest wskazanie, w jaki sposób można wykorzystać myślenie wizualne na potrzeby przygotowania materiałów dydaktycznych oraz notatek, które wzmocnią zaangażowanie i zapamiętywanie przez Studentów, ale także bardziej trwałe zapisywanie w pamięci partii wiedzy, którą jako Nauczyciele Akademiccy przekazujecie Państwo Studentom np. w odstępie kilku tygodni, miesięcy czy semestrów. Warsztaty są dedykowane dla wszystkich Nauczycieli Akademickich – przekonajmy się, że wszyscy umiemy rysować i wykorzystywać skojarzenia. 

Potrzebne materiały - każdy Uczestnik powinien przynieść: 1 czarny mazak, 2 kolorowe mazaki (ulubione kolory, kontrastowe względem siebie), ołówek, opcjonalnie 1 szary mazak

Forma szkolenia

stacjonarna

Limit miejsc

12 osób

Miejsce szkolenia

Rektorat I
ul. Narutowicza 68
sala 222 (II piętro)

Terminy

Praca z sylabusem zajęć nie jest łatwa – z jednej strony, wyzwanie stanowi jego zbudowanie lub zmodyfikowanie, a z drugiej strony przygotowanie takich zajęć, które rzeczywiście pozwolą osiągnąć założone efekty uczenia się. Siłą rzeczy w umyśle Nauczyciela Akademickiego pojawiają się pytania – czy na wykładach z dużą grupą osób można rozwijać jakieś umiejętności albo kompetencje społeczne? Czy na ćwiczeniach, warsztatach albo laboratoriach przekazywać lub powtarzać informacje z wykładów czy tylko skupić się na praktyce? Czy wiedza może być teoretyczna albo praktyczna? Na wszystkie te pytania poszukamy odpowiedzi podczas tego szkolenia i z całą pewnością uda nam się odkryć takie metody i narzędzia nauczania tradycyjnego, które pozwolą osiągnąć planowane efekty uczenia się niezależnie od formy zajęć, kierunku studiów czy liczebności grupy studenckiej.

Forma szkolenia

stacjonarna

Limit miejsc

15 osób

Miejsce szkolenia

Rektorat II
ul. Uniwersytecka 3
pok. 410 (IV piętro)

Terminy

Z ZAKRESU METODYKI ZAJĘĆ E-LEARNINGOWYCH

Moduł WIKI może być użyty np. do tworzenia instrukcji / notatek grupowych przez Studentów, współpracy przy redagowaniu książek i artykułów przez Nauczycieli Akademickich a także tworzenia indywidualnych dzienników badań. Podczas pracy z materiałami zamieszczonymi w WIKI zapisywana jest historia kolejnych wersji co znacznie ułatwia pracę i daje możliwość powrotu do wcześniejszych wersji i porównywania różnych wersji dokumentu między sobą. Wiki może znacznie urozmaicić zajęcia prowadzone na odległość, sprawdzi się również jak dodatek do zajęć stacjonarnych a także może z powodzeniem zostać wykorzystane w pracy naukowej Nauczycieli Akademickich. Na warsztatach zapoznam Państwa z możliwościami modułu WIKI i wspólnie stworzymy tą aktywność w kursie na platformie Moodle.

Szkolenie będzie miało formę stacjonarną warsztatową. Potrzebne będą własne komputery z dostępem do Internetu i założony kurs na Moodle. W przypadku osób, które nie mają swoich kursów na platformie Moodle a będą chciały wziąć udział w warsztatach proszę o taką informację pod adresem e-mail: malgorzata.reczulska@uni.lodz.pl.

Potwierdzenie udziału w szkoleniu zostanie wysłane na adres e-mail podany w trakcie zgłoszenia. 

Limit miejsc

12 osób

Miejsce szkolenia

Rektorat II
ul. Uniwersytecka 3
pok. 410 (IV piętro)

Terminy

Jedną z najbardziej przydatnych aktywności na platformie Moodle jest możliwość tworzenia testów. Mogą one mieć charakter bieżącego sprawdzania wiedzy Studentów, mogą być narzędziem weryfikującym uzyskane efekty uczenia się. Testy mogą stanowić również formę aktywizacji Studentów. Istnieje wiele możliwości dopasowania parametrów testu do indywidualnych potrzeb i są to np.: czas trwania testu, ilość możliwych powtórzeń, informacje zwrotne, załączenie plików na podstawie, których konstruowane są pytania. Można stworzyć test składający się z pytań jednokrotnego wyboru, wielokrotnego wyboru, dopasowywania, krótkich odpowiedzi. Mamy również możliwość kontrolowania samodzielności udzielania odpowiedzi w trakcie rozwiązywania testów. Na warsztatach będziemy ćwiczyć umiejętność tworzenie ciekawych testów, które podniosą atrakcyjność zajęć prowadzonych przy wykorzystaniu platformy Moodle.

Szkolenie będzie miało formę stacjonarną warsztatową.  Potrzebne będą własne komputery z dostępem do Internetu i założony kurs na Moodle oraz przygotowana baza pytań w pliku word lub pdf. W przypadku osób, które nie mają swoich kursów na platformie Moodle a będą chciały wziąć udział w warsztatach proszę o taką informację pod adresem e-mail: malgorzata.reczulska@uni.lodz.pl.

Potwierdzenie udziału w szkoleniu zostanie wysłane na adres e-mail podany w trakcie zgłoszenia. 

Limit miejsc

12 osób

Miejsce szkolenia

Rektorat II
ul. Uniwersytecka 3
pok. 410 (IV piętro)

Terminy

W trakcie webinarum zostaną zaprezentowane możliwości takich aplikacji jak Kahoot, Genial.ly, Mentimeter, Quizziz, Padlet, LearningApps, które pozwolą przygotować merytoryczne, atrakcyjne wizualnie a jednocześnie aktywizujące zajęcia. Możemy dzięki nim tworzyć interaktywne tablice, mapy, infografiki, testy, wprowadzać interaktywność do prezentacji. Stosowanie nowoczesnych aplikacji jest szczególne istotne w przypadku realizowania zajęć na odległość ale również doskonale się sprawdzi by urozmaicić zajęcia prowadzone stacjonarnie. 

Forma szkolenia

online - MS Teams

Terminy

19 stycznia 2024 r. (piątek) godz. 8.30-10.00 - formularz zapisów